Üres bölcsőt ringat...
Hétfő volt, mikor született
Én kivártam volna,
de nem lehetett
Tudod, a számla nagy,
a munka se vár
S jött a hír, hogy
a fiam már jár...

tovább>>>
 
'; ?>
Google PageRank

A Te gyermeked melyik zseni kategóriába tartozik?


„Vajon hogyan nézne a Marslakó az emberi faj intelligenciájára?” - tette fel a provokatív kérdést a harvardi Howard Gardner.  
Az egyes emberek IQ pontszáma érdekelné? Vagy inkább azok a kivételesen magas teljesítmények érdekelnék, amelyeket az emberek különböző területeken elérnek – mint egy sakkmester, egy karmester vagy egy sportoló például?  
 
az önállóan és szabadon gondolkodó gyerekeket nevelő szülők tanácsadója

Hányféle zseni létezik?
A múlt heti hírlevélben arra a kérdésre kerestem a választ, hogy mi az az IQ. Ennek a témának a boncolgatása során jutottam el Howard Gardnerhez, aki kidolgozta a "többszörös intelligencia" elméletét.  
Gardner a "Frames of mind" (Ki miben okos?) című könyvében hét intelligenciáról írt. Később egy nyolcadikkal bővítette a listát. 
Gardner szerint nem az a kérdés, hogy mennyire okos valaki, hanem az, hogy milyen módon okos. Minden gyermek különböző képességekkel rendelkezik, amelyekkel a különféle problémákat képesek megoldani.  
 
A nyolc intelligencia 
 
1) Nyelvi intelligencia
Ez az a tehetség, amelyet mai oktatási rendszerünk az emberek IQ-jának mérésére használ. Ez az ember veleszületett képességét jelenti az olvasásra és az írásra. Ilyen képessége volt pl. Winston Churchillnek, az összes briliáns írónak, költőnek, szónokoknak és színészeknek.
 
2) Numerikus intelligencia
az érvelést, számolást és a logikus gondolkodást lehetővé tévő képesség – magasan fejlett mérnököknél, tudósoknál, közgazdászoknál, könyvelőknél, nyomozóknál és jogászoknál.
 
3) Téri-vizuális intelligencia
Ez a tehetség a kreatív emberek sajátja - művészeké, tervezőké. Segítségével tudunk különféle dolgokat megjeleníteni lelki szemeink előtt. Fejlett építészeknél, szobrászoknál, tengerészeknél, fényképészeknél és stratégiai tervezőknél. Tipikus példa: Picasso.
 
4) Zenei intelligencia
Annak képessége, hogy dalokat szerezzünk, jól énekeljünk, élvezzük a zenét és, hogy hangszeren játsszunk. Tipikus példa: Mozart.
 
5) Fizikai intelligencia
Ez a tehetség adott a sportolóknak és táncosoknak. Sok gyereknél előfordul, hogy nem tanul jól az iskolában, de fizikailag nagyon tehetséges. Jellemző még színészeknél, építészeknél, kézműveseknél, sebészeknél. Tipikus példák: Charlie Chaplin, Michael Jordan.
 
6) Interperszonális (társas) intelligencia
Ilyen tehetséggel rendelkeznek azok, akik könnyen elbeszélgetnek másokkal. Ez a képesség fejlett a jó tanároknál, pszichoterapeutáknál, politikusoknál, vallási vezetőknél és üzletembereknél. Tipikus példák: Gandhi, Teréz Anya.
 
7) Intraperszonális intelligencia
Ezt a tehetséget szokás "érzelmi intelligenciának" nevezni. Ezt használjuk, amikor pl. félünk vagy dühösek vagyunk. Talán a Te gyermeked eredményességének is sokszor nem a szellemi tudás hiánya állja útját, hanem a hibázástól való félelem. Tipikus példa: Freud, Platón.
 
8) Környezetbarát intelligencia
vannak emberek, akiket természetüknél fogva jó kapcsolat fűz a fákhoz, növényekhez, halakhoz, az óceánhoz, az állatokhoz és a földhöz. Ilyen adottsággal rendelkeznek pl. a jó gazdák, az állatszelidítők, botanikusok, természetvédők, biológusok. Tipikus példa: Charles Darwin, David Attenborough.  
 
Intelligens emberek és az iskola  
Munkácsy Mihály nyilvánvalóan nagyszerű festő volt, William Shakespeare pedig fenomenális író, Egerszegi Krisztina nagyszerű sportoló, Pavarotti briliáns tenor, Anna Pavlova kiemelkedő balett táncos és Audrey Hepburn nagyszerű színésznő. 
Minden Szülői magazin hírlevél olvasónak, aki most éppen ezt a hírlevelet olvassa különböző az életstílusa és különböző a munkastílusa. 
 
Vajon a Te gyermeked tehetsége is "elveszik" majd az iskolai évek során? 
Gyermekeink különböző képességekkel és tehetséggel rendelkeznek. Miért hagyjuk akkor ezt sokszor figyelmen kívül?
Számos iskolánk úgy működik, mintha minden egyes személy azonos lenne. Sőt, ami még rosszabb: a legtöbb olyan értékelő vagy tesztelő rendszerrel működik, amely a képességeknek csupán egy korlátozott számát jutalmazza.  
Minden gyerek az intelligenciák bizonyos mintázatával rendelkezik.  
Minden gyermeknek vannak erősségei. (Szándékosan nem írom azt, hogy "... és gyengeségei". Meggyőződésem, hogy mindig az erőségeket kell fejleszteni. Nincs értelme sok időt tölteni gyermeked gyengeségeinek fejlesztésével. Sokkal nagyobb eredményt érhetsz el, és gyermeked sokkal boldogabb lesz, ha az erősségeinek fejlesztésével töltheti legtöbb idejét.) 
 
A Te gyermeked mennyi időt tölt saját tehetségének kibontakoztatásával?  
Az iskoláknak meg kéne találni minden egyes tanuló tanulási stílusának és tehetségének kombinációit – és ennek megfelelően bánni velük. Ezzel egy időben kellene ösztönözni minden lehetséges képesség széleskörű kifejlődését.  
Minden gyermek potenciálisan tehetséges – azonban különböző módokon. Tehát minden gyermeknek megvan a saját előnyben részesített tanulási stílusa és temperamentuma. 
A Te gyermekednek milyen a saját tanulási stílusa, amellyel a leghatékonyabban és legeredményesebben képes tanulni?
 
Találd meg gyermeked leghatékonyabb tanulási stílusát! 
A gyermekek fejlődésével foglalkozó kutatók három fő tanulási stílust határoztak meg:
 
1) látás útján,
 
2) hallás útján,
 
3) mozgás és érintés útján.
 
Minden gyermeknek az egyik tanulási stílus megy a legjobban. 
 
A nyerő tanulási képlet kialakítása
A születéstől kb. tizenkét éves korig tartó időszak rendkívül fontos a gyermekek életében; ekkor alakítják ki a saját nyerő tanulási stílusukat. 
 
Végezetül hadd osszak meg egy "kis pletykát" arról, hogy milyen mértékben tudott alkalmazkodni két rendkívüli híresség az iskolában megkövetelt tanulási stílushoz. 
 
Albert Einstein nappali álmodozó volt. Tanárai Németországban azt mondták neki, hogy soha nem fog hozzájárulni semmihez, hogy kérdéseivel zavarja a fegyelmet az osztályban, hogy jobban tenné, ha távol tartaná magát az iskolától. Mégis a világtörténelem egyik legnagyobb tudósává vált.  
 
Winston Churchill gyenge tanuló volt az iskolában. Dadogva és selypítve beszélt. Mégis a XX. század egyik legnagyobb vezetőjévé és szónokává vált. 
 
Alkér Orsolya
az önállóan és szabadon gondolkodó gyerekeket nevelő szülők tanácsadója
 
 
ui.: Azt hiszem, nekünk szülőknek az egyik legfontosabb feladatunk, hogy megőrizzük gyermekünk tehetségét és tanulási kedvét és, hogy önállóan és szabadon gondolkozó gyerekeket neveljünk. Segítsd gyermeked saját tehetségének kibontakozásában!
 
...különösen ha már olyan elavult, megfélemlítésen alapuló iskolába jár ahol tehetségét nem tudják támogatni - gyermeked talán pont ezért nem szeret iskolába járni (?)
 
Oldal nyomtatsa
Stressz-teszt
Veszélyben van-e és ha igen, milyen mértékben a veled élő férj, társ,
apa vagy fiú? 

tovább>>>
 
Csatlakozók
Legidősebb csatlakozó tagunk ekkor született:
1928-03-21

Legfiatalabb csatlakozó tagunk ekkor született:
2008-04-19
 



Utolsó frissítés:
2012. 02. 18.